Sieroszewice, dnia 13
stycznia 2014 r.
Nr IPR 6220.07.4.13
POSTANOWIENIE
Na
podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), w związku z art. 63 ust. 1 i 4,
a także art. 66 i art. 68 ustawy z dnia
3 października 2008r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), a
także § 3 ust. 1 pkt. 6 lit. „b” Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9
listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco
oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z
kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu
o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz. 2573 ze zm.), po zasięgnięciu opinii:
- Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska – postanowienie znak:
WOO-I.4240.487.2013.ZP z dnia 27 grudnia 2013r.
- Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego – opinia znak: ON-NS.72.2.66.2013
z dnia 19 grudnia 2013r.
postanawiam
nałożyć obowiązek
przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego
przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie elektrowni
wiatrowej na działce
numer 309 położonej w miejscowości Masanów gm. Sieroszewice. Wnioskodawcą
planowanego przedsięwzięcia jest Pana Ryszard Światły, zam. Stobno 65; 62-871
Godziesze, oraz
określić zakres raportu o
oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Raport należy opracować zgodnie z wymogami art. 66 ustawy z dnia 3 października
2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie,
udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 ze zmianami) ze
szczególnym uwzględnieniem podanych niżej zagadnień:
1. Z zakresu ochrony przyrody:
Opisanie
elementów przyrodniczych środowiska objętych ochroną na podstawie Ustawy z dnia
16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2013 r., poz. 627 ze zm.) ze
szczególnym uwzględnieniem ptaków i nietoperzy w cyklu rocznym tj. w okresie
rozrodczym, migracji i zimowania. Opis ten powinien zawierać podstawowe
parametry lokalnych populacji, które pozwoliłyby ocenić skalę i sposób
wykorzystywania omawianego terenu przez awifaunę i chiropterofaunę. Powyższe
informacje należy sporządzić na podstawie szczegółowych, aktualnych i
konkretnych danych dotyczących gatunków oraz siedlisk występujących na
przedmiotowym terenie i obejmujących m.in. okres wegetacyjny roślin, a także
okres lęgowy, migracji i zimowania chronionych gatunków zwierząt (w
szczególności ptaków i nietoperzy). Do raportu należy dołączyć również
inwentaryzację siedlisk przyrodniczych występujących na terenie planowanego
przedsięwzięcia i w strefie jej bezpośredniego wpływu. Zagadnienia związane z
występowaniem gatunków objętych ochroną oraz ich siedliska przedstawić również
w formie graficznej. Opisanie
terenu w obrębie planowanej farmy wiatrowej z uwzględnieniem: ukształtowania,
sposobu użytkowania terenu, krajobrazu, wód powierzchniowych, położenia
kompleksów leśnych, szpalerów drzew, terenów podmokłych itp. Należy szczegółowo
opisać metody i materiały wykorzystane do zebrania ww. danych. Opisanie
i ocena wpływu inwestycji na środowisko przyrodnicze na etapie budowy,
eksploatacji i likwidacji ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na ptaki i
nietoperze, a także plaży (mogące gromadzić się w wykopach pod elektrownie)
wraz z oceną wpływu na obszary chronione położone w otoczeniu inwestycji. Opis
przewidywanego znaczącego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na ww.
elementy, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-,
średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływanie na środowisko,
wynikające z istnienia przedsięwzięcia oraz wykorzystywania zasobów środowiska. Opis
przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie (wskazanie
działań minimalizujących) ewentualnych negatywnych oddziaływań na środowisko.
Wszelkie proponowane do wykonania działania minimalizujące bądź rekompensujące
powinny być przedstawione w sposób szczegółowy, niebudzący wątpliwości co do
miejsca i sposobu ich wykonania. Przy opisie działań minimalizujących należy
uwzględnić zalecenia zawarte w „Wytycznych w zakresie prognozowania oddziaływań
na środowisko farm wiatrowych" (M. Stryjecki, K.Mielniczuk, 2011,
Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Warszawa), w tym zalecenia, aby w
obrębie jednej farmy wiatrowej oraz farm sąsiednich, wielkość planowanych do
budowy elektrowni była taka sama. Należy odnieść się również do: „Wytycznych w
zakresie oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na ptaki" (2008, PSEW,
Szczecin) oraz wytycznych zawartych w opracowaniu Porozumienia dla Ochrony
Nietoperzy 2009 „Tymczasowe wytyczne dotyczące oceny oddziaływania elektrowni
wiatrowych na nietoperze". Przedstawienie
zagadnień związanych z występowaniem gatunków objętych ochroną oraz ich
siedlisk w formie graficznej.
2.
Z zakresu ochrony przed hałasem:
Określenie
parametrów akustycznych i geometrycznych elektrowni planowanej elektrowni
istniejących (najwyższy możliwy poziom mocy akustycznej). Wykonanie
analizy akustycznej oraz wskazanie lokalizacji planowanej i istniejących turbin
w układzie współrzędnych określonych jako PL-1992 lub PL-2000 (z podaniem
południka osiowego), zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z 15 października
2012 r. w sprawie państwowego systemu odniesień przestrzennych (Dz.U. poz.
1247). W przypadku, gdy przewiduje się niewielką zmianę lokalizacji turbiny na
późniejszym etapie realizacji przedsięwzięcia, należy wskazać wielkości przewidywanego
przesunięcia w stosunku do wskazanych współrzędnych oraz najbardziej
niekorzystną przewidywaną lokalizację ze względu na wpływ przedsięwzięcia na
akustyczny stan jakości środowiska w ww. układzie odniesienia. Dla sytuacji
najbardziej niekorzystnej należy wykonać ponowną analizę akustyczną i wykazać
ponad wszelką wątpliwość, że zmiana lokalizacji turbiny we wskazanym zakresie
nie będzie skutkowała wystąpieniem przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu
na granicy najbliższych terenów objętych ochroną akustyczną. Podanie
odległości od najbliższych planowanych lub istniejących w sąsiedztwie
przedmiotowego przedsięwzięcia turbin wiatrowych. Dołączenie
informacji od właściwego organu o faktycznym zagospodarowaniu terenów wokół
planowanych turbin wiatrowych, ze wskazaniem rodzajów terenów, o których mowa w
art. 113, ust. 2, pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony
środowiska (Dz.U. z 2013 r., poz. 1232 ze zm.) i Rozporządzeniu Ministra
Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w
środowisku (Dz.U. nr 120, poz. 826 ze zm.); w szczególności należy określić
odległości najbliższych terenów, o których mowa w ww. aktach prawnych od
planowanej turbiny. Określenie
największej odległości od siłowni, dla której przekroczone będą dopuszczalne
poziomy hałasu w odniesieniu do terenów określonych w Rozporządzeniu Ministra
Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w
środowisku. Opisanie przewidzianych skutecznych środków
zmniejszających poziom hałasu co najmniej do poziomów dopuszczalnych na
terenach objętych ochroną akustyczną, zgodnie z przepisami odrębnymi. Przedstawienie otrzymanych wyników w formie
opisowej oraz graficznej za pomocą izolinii odpowiadających dopuszczalnym
poziomom hałasu określonym dla najbliższych terenów objętych ochroną
akustyczną. Wskazanie
na załącznikach graficznych prezentujących rozkład poziomów hałasu lokalizacji
każdego ze źródeł hałasu i granic najbliżej położonych terenów, dla których
określone zostały dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku wraz ze wskazaniem
tych poziomów. Z zakresu
gospodarki odpadami: Przedstawienie informacji dotyczących ilości i
rodzaju wytarzanych odpadów na etapie realizacji (budowy), eksploatacji oraz
likwidacji przedsięwzięcia. Przedstawienie informacji dotyczących
przewidywanych sposobów ograniczenia negatywnego oddziaływania odpadów na
środowisko (minimalizacja ilości wytwarzanych odpadów, ochrona środowiska
gruntowo-wodnego przed ewentualnymi zanieczyszczeniami mogącymi powstać na
etapie realizacji i eksploatacji farmy wiatrowej). Przedstawienie
informacji dotyczących zapobiegania zanieczyszczeniu środowiska gruntowo-wodnego
przez płyny eksploatacyjne, w tym olej transformatorowy.
Z zakresu ochrony
przed polami elektromagnetycznymi: Opisanie sposobu przyłączenia turbin do sieci
elektroenergetycznej, z uwzględnieniem własnych stacji elektroenergetycznych,
napięcia znamionowego sieci wewnętrznych i sposobu przesyłu wytworzonej energii
(linie kablowe, napowietrzne). W
przypadku budowy lub istnienia stacji elektroenergetycznych i/lub linii
napowietrznych należy ocenić rozkład pól elektrycznego i magnetycznego wokół
tych obiektów w odniesieniu do wartości określonych w Rozporządzeniu Ministra
Środowiska z dnia 30 października 2003 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pół
elektromagnetycznych w środowisku oraz sposobów sprawdzania dotrzymania tych
pól. Analizę należy wykonać z uwzględnieniem oddziaływania w granicach terenu
należącego do inwestora oraz poza nim.
Przedstawienie charakterystyki całego
przedsięwzięcia, z uwzględnieniem wszystkich elementów infrastruktury
towarzyszącej - istniejącej oraz planowanej w ramach rozbudowy elektrowni
(turbiny wiatrowe, kable podziemne, drogi dojazdowe, place montażowe, zaplecze
budowy, place manewrowe, wewnętrzna stacja transformatorowa itp.), a także
warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji elektrowni wiatrowych.
Należy wskazać również przewidywany okres i czas trwania budowy, eksploatacji i
ewentualnej likwidacji farmy, zagadnienia związane z transportem materiałów
budowlanych i elementów elektrowni (np. częstotliwość przejazdów, liczba i
rodzaje pojazdów) oraz wielkość terenu zajętego przez poszczególne elementy
farmy wiatrowej, a także wielkości terenu czasowo zajętego w trakcie jej
budowy. Analiza oddziaływań skumulowanych przedmiotowego
przedsięwzięcia z innymi konstrukcjami o takim samym przeznaczeniu, obejmująca
oddziaływania akustyczne oraz oddziaływania na awifaunę i krajobraz. Opis analizowanych wariantów, wraz z
uzasadnieniem proponowanego wariantu ze wskazaniem jego oddziaływania na
środowisko, obejmujący oddziaływanie skumulowane. Analiza możliwych konfliktów społecznych
związanych z realizacją i eksploatacją przedmiotowego przedsięwzięcia. Odniesienie do art. 81 ust. 3 Ustawy z dnia 3
października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie,
udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko (Dz.U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) oraz wyjaśnienie, czy
przedsięwzięcie może spowodować nieosiągnięcie celów środowiskowych zawartych w
"Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry", zatwierdzonym
na posiedzeniu Rady Ministrów w dniu 22 lutego 2011 r. przez Prezesa Rady
Ministrów. Odpowiedź szczegółowo uzasadnić odwołując się do zapisów ww.
dokumentu oraz przepisów ustawy Prawo wodne. Przedstawić opis przewidywanych działań mających
na celu zapobieganie
i ograniczenie ewentualnego wpływu
przedsięwzięcia na zabudowę mieszkaniową.
UZASADNIENIE
W dniu 06.12.2013 r., wpłynął wniosek Pana
Ryszarda Światłego, zam. Stobno 65; 62-871 Godziesze w sprawie rozbudowy elektrowni
wiatrowej na działce
numer 309 położonej w miejscowości Masanów gm. Sieroszewice.
Przedmiotowa
inwestycja należy do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust 1 pkt. 6 lit. „b” rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9
listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr
213, poz. 1397 ze zmianami), dla których
ocena oddziaływania na środowisko może być wymagana.
W związku z
powyższym na podstawie art. 64 ust. 1 pkt. 1 i 2 ustawy
z dnia 3 października 2008r. (Dz. U. z 2008r. Nr 199,
poz. 1227 ze zmianami) o udostępnianiu informacji o środowisku i
jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony
Środowiska w Poznaniu z wnioskiem o wydanie opinii o konieczności
przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego
przedsięwzięcia. W dniu 22 grudnia 2013r. otrzymano opinie Regionalnego
Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu Nr WOO-I.4240.487.2013.ZP, w której stwierdza się, że istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny
oddziaływania na środowisko. W opinii tej
określono również zakres raportu.
Z takim samym wnioskiem wystąpiono do Państwowego Powiatowego Inspektora
Sanitarnego w Ostrowie Wielkopolskim. W dniu 19 grudnia 2013 r. otrzymano
opinie znak: ON-NS.72.2.66.2013, w której Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w
Ostrowie Wielkopolskim stwierdza, że przeprowadzenie oceny oddziaływania na
środowisko jest wymagane, w opinii tej określono zarazem co powinien zwierać raport.
Planowana inwestycja polega na
rozbudowie istniejącej dwuwiatrakowej elektrowni
o łącznej mocy 0,5 MW o jeden wiatrak, o nominalnej mocy elektrycznej turbiny
nie większej niż 0, 85 MW. Działka, na której planowana jest rozbudowa znajduje
się w miejscowości Masanów , to działka o numerze ewidencyjnym 309 w obrębie
Masanów, na terenie gminy Sieroszewice. Na działce istnieje już elektrownia
wiatrowa z towarzysząca infrastrukturą oraz komunikacją. Łączna moc wiatraków
wyniesie 1,35 MW.
Wiatrak ma być wzniesiony na
działce nr 309 znajdującej sie po północno- zachodniej stronie skrzyżowania
szosy nr 450 (Ołobok - Wielowieś Klasztorna) z lokalną drogą gruntową łączącą
wieś Masanów i jej północno-wschodnią kolonię. Wieża ma być umieszczona w odległości
ok. 100 m od asfaltowej drogi nr 450 i ponad 50 m od drogi gruntowej. Teren w
promieniu 500 m wokół miejsca usytuowania wiatraka jest prawie plaski w
sektorze północno-zachodnim i południowym (o rzędnych 127 - 130 m npm). W
sektorze północno-wschodnim i południowo-wschodnim teren jest lekko pofałdowany
i za drogą nr 450 opada w kierunku doliny rzeki Prosny do rzędnej 115m npm.
Otoczenie to tereny upraw rolnych, z kępami zakrzaczeń i zadrzewień w pobliżu
szosy i rowów wodnych. W sąsiedztwie - na terenie przynajmniej 225 ha wokół
planowanej elektrowni wiatrowej - nie ma lasów, rezerwatów przyrody, zbiorników
wodnych, rzek, udokumentowanych stanowisk ptaków ani szlaków ich wędrówek.
Najbliższy budynek mieszkalny
w zabudowie zagrodowej znajdzie sie w odległości ok. 170 m na południowy-zachód
od projektowanego wiatraka (działka nr 305). Następne zagrody są drogą nr 450,
w odległości ok. 250 – 300 m w kierunku NNE i NE od miejsca przewidywanego pod
wiatrak. Obecnie szumy tła akustycznego w sąsiedztwie najbliższych zagród
pochodzą od hałasów pojazdów na drodze nr 450.
Odnosząc się do zapisów art. 63 ust.
1 pkt. 2 lit e ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie,
udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko ustalono, że inwestycja zostanie zlokalizowana na obszarze
chronionego krajobrazu o nazwie Dolina rzeki Prosny, który został
ustalony przez rozporządzenie Wojewody Kaliskiego nr 65 z dnia 20 grudnia 1996
r. i obejmuje cały teren gminy, obecnie ww obszar nie posiada
obowiązujących zakazów. Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar
specjalnej ochrony ptaków Dolina Baryczy PLB020001 i obszar Ostoja nad Baryczą
PLH020041, oddalone o około 20 km od miejsca realizacji inwestycji.
Dokładna
analiza parametrów eksploatacyjnych i technologicznych przedsięwzięcia oraz
warunków środowiskowych i terenowych pozwoli na określenie skutecznych metod
zabezpieczenia środowiska przed negatywnym wpływem przedsięwzięcia. Analiza
raportu o oddziaływaniu na środowisko wykaże, czy inwestycja spełniać będzie
wymagania prawne w zakresie ochrony środowiska.
Raport o
oddziaływaniu na środowisko powinien być wykonany zgodnie z art. 66 ustawy z
dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.). Ustalając zakres
raportu wskazano, że powinien on zawierać szczegółową i wnikliwą analizę
aspektów związanych z ochrona przed hałasem i polami elektromagnetycznymi oraz
gospodarką odpadami. W raporcie należy także opisać rodzaj technologii jaka
zostanie zastosowana w fazie eksploatacji przedsięwzięcia, przedstawić warianty
realizacji inwestycji, przeanalizować możliwość skumulowanego oddziaływania
planowanej inwestycji z innymi obiektami o podobnym przeznaczeniu zlokalizowanych
w sąsiedztwie.
W związku z
realizacją i eksploatacją inwestycji raporcie powinna być również zawarta
analiza możliwych konfliktów społecznych.
Biorąc powyższe
pod uwagę orzeczono jak w sentencji postanowienia.
POUCZENIE
Na
niniejsze postanowienie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego
w Kaliszu, ul. Częstochowska 12 za pośrednictwem Wójta Gminy Sieroszewice w terminie
7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
|