I. MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW/ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód osobisty został utracony lub uszkodzony, zgłasza niezwłocznie, osobiście ten fakt w organie dowolnej gminy, a posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym czytelnym podpisem.
Zgłoszenia można dokonać na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej po opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym w organie gminy, który wydał dowód osobisty.
Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej można również dokonać w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu.
Posiadacz dowodu osobistego może zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.
Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego posiadacza dowodu osobistego nieposiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność do czynności prawnych dokonuje rodzic, opiekun lub kurator.
Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik składając pełnomocnictwo szczególnym do dokonania zgłoszenia.
Posiadacz dowodu osobistego może zgłosić Policji utratę dowodu osobistego w wyniku przestępstwa. Wtedy nie musi już ponawiać takiego zgłoszenia w urzędzie.
Posiadacz dowodu osobistego zgłoszonego, jako utracony w przypadku jego odnalezienia jest obowiązany niezwłocznie przekazać go organowi dowolnej gminy lub konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej.
Funkcjonariusz publiczny w przypadku stwierdzenia, że dowód osobisty okazany przez jego posiadacza został zgłoszony jako utracony, jest obowiązany zatrzymać ten dokument i przekazać organowi, który go wydał.
Zawiadomienie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego można dokonać w:
Urzędzie Gminy Sieroszewice
Sieroszewice ul. Ostrowska 65
pok. nr 4
tel. +48 62 739 60 76 wew. 334
PODSTAWA PRAWNA:
1. Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych;
2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu;
3. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
4. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zgłoszenia w organie gminy wydaje się zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
Dodatkowo, w przypadku zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego w formie elektronicznej, posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek przekazać uszkodzony dowód pocztą lub osobiście do organu, do którego skierował zgłoszenie.
Godziny przyjmowania interesantów:
poniedziałek 9:00 – 17:00 wtorek - piątek 7:30 – 15:30
III. WYMAGANE DOKUMENTY:
- Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
(do zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego załącza się uszkodzony dowód osobisty)
- Pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego i ewentualnie odbioru zaświadczenia - w przypadku dokonywania zgłoszenia przez pełnomocnika
IV. OPŁATY:
Brak opłat
V. TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Niezwłocznie
VI. JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
Stanowisko ds. Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych
VII. TRYB ODWOŁAWCZY:
Nie przysługuje
Dokumenty do pobrania: Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego - pdf. Pełnomocnictwo do zgłoszenia utraty/uszkodzenia dowodu osobistego - pdf. |