Sieroszewice, dnia 16 maja 2012 r.
Nr IPR. 6220.01.5.12
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 71 ust 1 i ust.2, pkt 2, art. 75 ust.1 pkt 4 , art. 84, art. 85 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2008r. Nr 199 poz. 1227) , § 3 ust. 1 pkt. 102 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz. 2573 ze zm.),oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2000r. nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez inwestora Pana Arkadiusza Ruska, zam. Masanów ul. Polna 5; 63-405 Sieroszewice z dnia 29 kwietnia 2011 roku w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie obory dla krów mlecznych z zapleczem, urządzeniami towarzyszącymi i infrastrukturą, na działce numer 87/3 położonej w miejscowości Masanów, gmina Sieroszewice i po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Powiatowego
ORZEKAM
I. Realizacje przedmiotowego przedsięwzięcia i stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
II. Określam warunki realizacji przedsięwzięcia biorąc pod uwagę informacje art. 63 ust. 1 ustawy.
III. charakterystyka i karta informacyjna przedsięwzięcia stanowią załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
UZASADNIENIE
W dniu 20.02.2012 r., wpłynął wniosek Pana Arkadiusza Ruska, zam. Masanów ul. Polna 5; 63-405 Sieroszewice w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie obory dla krów mlecznych z zapleczem, urządzeniami towarzyszącymi i infrastrukturą na działce numer 87/3 położonej w miejscowości Masanów, gmina Sieroszewice.
Przedmiotowa inwestycja należy do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust 1 pkt. 102 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 ze zmianami), dla których ocena oddziaływania na środowisko może być wymagana.
W związku z powyższym na podstawie art. 64 ust. 1 pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 ze zmianami) o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko Wójt Gminy Sieroszewice w dniu 24.02.2012r., (znak: IPR 6220.01.1.12) wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z wnioskiem o wydanie opinii o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia. W dniu 23 kwietnia 2012 r. otrzymano opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Z takim samym wnioskiem Wójt Gminy Sieroszewice w dniu 24.02.2012r., (znak: IPR 6220.01.2.12) wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowie Wielkopolskim. W dniu 09 marca 2012 r. otrzymano opinie, w której Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ostrowie Wielkopolskim informuje, że dla wyżej opisanego przedsięwzięcia jest wymagane przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Na podstawie art. 61 § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), pismem z dnia 24.02.2012r., (znak: IPR 6220.01.3.12) zawiadomiono strony o toczącym się postępowaniu w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wzywając do złożenia na piśmie swoich uwag i wniosków w stosunku do lokalizacji przedmiotowego przedsięwzięcia. W wyznaczonym terminie do urzędu nie wpłynęło żadne oświadczenie.
Mając na względzie uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko przeanalizowano: rodzaj i charakterystykę inwestycji z uwzględnieniem skali, wielkości zajmowanego terenu, zakresu robót związanych z jej realizacją, czas trwania, zasięg i prawdopodobieństwo oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji, usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.
Zgodnie z danymi zawartymi w karcie informacyjnej realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia polegać będzie na rozbudowie istniejącego gospodarstwa rolnego. Obecnie w opisywanym gospodarstwie prowadzona jest hodowla bydła w liczbie 72 DJP. Rozbudowa będzie polegać na wybudowaniu obory dla krów mlecznych, płyty obornikowej i zbiornika na gnojówkę. Łączna obsada zwierząt na terenie gospodarstwa po rozbudowie wyniesie 131,9 DJP. Inwestor przewiduje, że zwierzęta będą utrzymywane w systemie bezuwięziowym w boksach legowiskowych, ścielonych drobną słomą. Do przechowywania obornika zostanie wybudowana płyta obornikowa o powierzchni 440 m2. Wyprodukowana w gospodarstwie gnojówka oraz odcieki z płyty gnojowej odprowadzane będą do projektowanego do budowy szczelnego żelbetonowego, podziemnego zbiornika o pojemności 300 m3 . Do istniejącego zbiornika na gnojówkę o pojemności 94 m3 odprowadzane będą ścieki bytowe oraz popłuczyny z magazynu mleka. Jak wynika z opisów zawartych w karcie informacyjnej łączna pojemność zbiorników na gnojówkę oraz powierzchnia płyty gnojowej pozwoli na gromadzenie wytworzonych nawozów naturalnych przez okres 6 miesięcy. Pozwoli to na zastosowanie najlepszej dostępnej techniki magazynowania i stosowania nawozów naturalnych. W karcie informacyjnej inwestor podał, że posiada 41,82 ha powierzchni gruntów czyli wystarczającą powierzchnie by zagospodarować nawozy naturalne wytworzone po rozbudowie gospodarstwa.
Zaopatrzenie gospodarstwa w wodę odbywa się z sieci wodociągowej. Ścieki bytowe oraz popłuczyny z magazynu mleka odprowadzane będą do istniejącego, szczelnego zbiornika bezodpływowego i wywożone do oczyszczalni ścieków. Natomiast ścieki technologiczne powstające z mycia pomieszczeń inwentarskich będą odprowadzane do szczelnego zbiornika na gnojówkę. Mycie budynków odbywać się będzie przy użyciu ciepłej wody podawanej pod ciśnieniem bez środków chemicznych. Wody opadowe i roztopowe z terenu inwestycji odprowadzane będą powierzchniowo do gruntu.
Z danych zawartych w karcie informacyjnej wynika, ze odpady powstające w wyniku eksploatacji inwestycji magazynowane będą w wyznaczonym miejscu, w pojemnikach i będą przekazywane uprawnionym podmiotom celem odzysku lub unieszkodliwienia. Zwierzęta padłe i ubite z konieczności będą przechowywane w specjalnie do tego celu przeznaczonym pomieszczeniu, a następnie zostaną przekazane uprawnionym podmiotom do unieszkodliwienia.
Realizacja jak i eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie spowoduje zmiany w wielkości emisji hałasu oraz ogólnych warunków akustycznych na terenach położonych wokół planowanej inwestycji. Uciążliwości mogą jedynie wystąpić na etapie realizacji przedsięwzięcia. Uwzględniając jednak skalę inwestycji należy uznać ,że nie zostaną naruszone akustyczne standardy jakości środowiska na najbliższych terenach wymagających ochrony akustycznej, określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. Nr 120, poz. 826).
W odniesieniu do zanieczyszczeń powietrza związanych procesem hodowlanym, składowaniem obornika oraz gromadzeniem gnojówki należy stwierdzić, że zastosowane rozwiązania ograniczające emisje substancji uciążliwych zapachowo tj. dodawanie do gnojówki i obornika preparatów ograniczających emisje odorów, usuwanie obornika w systemie hydraulicznym i przykrywanie płyty obornikowej folią oraz budowa podziemnego zbiornika na gnojówkę przykrytego stropami żelbetonowymi. Nie przewiduje się zatem by eksploatacja przedmiotowego gospodarstwa w sposób znaczący wpłynęła na stan jakości powietrza i nie będzie też powodowała przekroczenia dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu w odniesieniu do wszystkich emitowanych zanieczyszczeń.
Inwestycja będzie realizowana na terenie rolniczym częściowo zabudowanym, leży on w granicach obszaru chronionego krajobrazu „Dolina Rzeki Prosny” (dla którego niema aktualnie obowiązujących zakazów) oraz poza pozostałymi obszarami objętymi ochroną, o których mowa w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009r. Nr 151, poz. 1220 ze zmianami). Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar PLB020001 Dolina Baryczy oraz obszar PLH020041 Ostoja nad Baryczą, znajdujące się ok. 15 km od planowanej inwestycji. W związku z realizacją inwestycji nie planuje się wycinki drzew lub krzewów. Mając na uwadze powyższe ustalenia, nie przewiduje się negatywnego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze lub siedliska gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony zostały ww. obszary wyznaczone.
Analizując zakres, wielkość, charakter oraz złożoność oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w odniesieniu do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, należy uznać, że inwestycja ta nie będzie powodowała transgranicznego oddziaływania i nie stworzy zagrożeń do środowiska. W odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e cytowanej ustawy, należy stwierdzić ,że planowane przedsięwzięcie nie należy do kategorii zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii.
Biorąc pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, po analizie zapisów zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowie Wielkopolskim, organ prowadzący postępowanie postanowił stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji decyzji.
POUCZENIE
1) Zgodnie z art.86ustawy z dnia3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2008r. Nr 199 poz. 1227) decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzję , o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1-13
2) Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji , o której mowa w art. art. 72 ust1 w/cyt. ustawy.
Wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia , w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
3) Niniejsza decyzja nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich.
4) Decyzja zostaje podana do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie na stronie BIP oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Sieroszewice
Od decyzji niniejszej służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem organu wydającego w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. |